
Het nieuwe vliegtuig is een feit!
En jij bent er onderdeel van!
We zijn overweldigd en dankbaar! We danken God voor Zijn genade en jou voor jouw bijdrage aan dit vliegtuig. Jij hebt letterlijk meegebouwd, 2 jaar lang. De motor, de vleugels, de stoelen, de meters in de cockpit of de popnagels, hoe groot of klein het onderdeel ook is, het is essentieel om het vliegtuig de lucht in te krijgen en Madagaskar te blijven helpen. Dank je wel!
Nu is het vliegtuig eindelijk een feit. Lees hier mee in de reis van dit vliegtuig:
Registratie voltooid!
Juli 2025
De N314LD heet nu officieel 5R-NLD. Als dank aan alle gevers die vanuit Nederland hebben meegebouwd aan dit vliegtuig. Het nummer moet alleen nog op de romp worden geplakt.
Op dit moment is het team in Madagaskar bezig met papierwerk en training om het vliegtuig operationeel te maken. We houden je op de hoogte!
De gloednieuwe Cessna is geland
9 mei 2025
De N314LD heeft veilig zijn lange reis van Winnipeg, Canada, naar Madagaskar gemaakt, dankzij Gods leiding en de vaardige handen van de twee geweldige piloten, Dylan en Isayah Fast.
Lees hier hun blog over de reis: Flying from Winnipeg to Madagascar – Ferry Flying – Delivering Aircraft around the world for MAF
“N314LD ready for take-off”
24 april 2025
Het is eindelijk zover: het vliegtuig is vertrokken naar Madagaskar!!
De gloednieuwe Cessna 208 Caravan is om 05:10 uur CDT (12:00 uur Nederlandse tijd) vertrokken vanaf Winnipeg, Canada, naar de eerste stop in Nuuk, Groenland.
De route gaat onder andere via Groenland, Denemarken en Tanzania, en landt in het weekend van 3 mei in Antananarivo, Madagaskar!
Kijk hier zijn reis terug: www.flightaware.com/live/flight/N314LD
Het nieuwe vliegtuig is af!
22 februari 2025
Vliegtuigbouwer Textron heeft de bouw afgerond en het vliegtuig zal volgens planning eind april aan komen in Madagaskar. Dit vliegtuig zal meewerken aan de komende decennia zending en hulpverlening in de meest moeilijk bereikbare gebieden van Madagaskar.
De €3,3 miljoen is compleet
31 december 2024
Het volledige bedrag voor het vliegtuig is binnen! Nederland heeft een heel vliegtuig bij elkaar gespaard. We zijn ontzettend dankbaar! Jij hebt meegedaan en bent daarmee onderdeel van dit vliegtuig. De motor, de vleugels, de stoelen, de meters in de cockpit of de popnagels, hoe groot of klein het onderdeel ook is, het is essentieel om het vliegtuig de lucht in te krijgen en Madagaskar te blijven helpen. Dank je wel!
Investering in de toekomst
Het nieuwe vliegtuig heeft veel voordelen ten opzichte van het oude vliegtuig:
- Meer laadcapaciteit voor passagiers en vracht.
- Groter motorvermogen.
- Minder onderhoudskosten.
- Nieuwste technologie, bijzonder belangrijk voor het risicovolle vak van het bushvliegen.
Efficiënter helpen
De Malagassiërs in afgelegen gebieden hebben te maken met slechte medische voorzieningen, slecht onderwijs, meer onrechtvaardigheid, geestelijke duisternis en gebrek aan sociale steun.
Het MAF-programma is goed gepositioneerd en uitgerust om partnerorganisaties die gezondheidszorg en zendingsactiviteiten door het hele land mogelijk maken te ondersteunen. Zij kunnen hun bestemmingen via de weg nauwelijks bereiken. Het vliegtuig biedt uitkomst.
MAF vliegt in Madagaskar o.a. voor Wycliffe Bijbelvertalers, Compassion, Mercy Ships, EO Metterdaad, Medair, OM en UNICEF.
“Tijdens het regenseizoen kost het me drie tot vier dagen om naar Marolambo te reizen. Dat maakt mijn werk zo zwaar. Maar met dit vliegtuig, kost het me maar 35 minuten!” Passagier MAF Madagaskar
Van toen tot vandaag
Sinds 1989 vliegt MAF in Madagaskar. In dat jaar komt de vraag van zendelingen: “Willen jullie alsjeblieft naar Madagaskar komen? We hebben een vliegtuig nodig!” Er zijn vrijwel geen verharde wegen waardoor reizen over de weg onmogelijk is. De nood in het land is hoog. Vliegen is de oplossing.
Sindsdien is er veel gebeurd. De belangrijkste ontwikkelingen in de afgelopen 32 jaar:
- Er zijn doorlopende Evangelisatieprogramma’s opgezet.
- De gezondheidszorg is verbeterd en veel meer mensen kunnen hiervan gebruik maken door de ‘medische safari’s’.
- Er is een noodhulpsysteem opgezet voor de steeds terugkerende natuurrampen.
Hulp op het eiland blijft nodig. Madagaskar wordt regelmatig getroffen door cyclonen. Hierdoor blijft de infrastructuur fragiel. Madagaskar staat al jaren in de top tien armste landen van de wereld en op plek vier als het gaat om ondervoeding.
Verloskundige belandt zelf op de OK
Het is zaterdag. Buiten schijnt de zon en fluiten de vogels. Ik ben de ontbijttafel nog aan het afruimen als Ryan binnenstapt. Bij een jonge vrouw, die al 6 dagen weeën heeft, zet de bevalling niet door. Of ik direct mee kan komen. Ik twijfel geen moment, laat de boel de boel en sprint naar het vliegveld. Daar laden mijn collega’s volle tassen met medisch materiaal in.
We zetten koers richting de landingsbaan van Sahakevo, een korte grasstrook die tien jaar geleden door MAF is aangelegd. De vrouw in barensnood wordt op een zelfgebouwde stretcher van haar woonplaats naar diezelfde landingsbaan gedragen. Een barre tocht van vier uur… Gaat ze het redden? En gaat de baby het redden?
Reizend ziekenhuis
Liny groeit op in Ankavandra, een afgelegen regio in het westen van Madagaskar. Vandaag vliegt MAF-piloot Patrick Keller een team van artsen en evangelisten op Medische Safari. Als mensen niet naar het ziekenhuis kunnen, komt het ziekenhuis toch gewoon hun kant op.
“Mensen op het platteland hebben geen enkele toegang tot een ziekenhuis als ze ziek worden”, verklaart een van de artsen. “We moeten al onze eigen materialen meebrengen. Medicijnen, opreatiemateriaal, een echoapparaat, want hier is niets.” Eindelijk kan worden onderzocht waar de pijn in Liny’s buik vandaan komt.