Veelgestelde vragen

Werken bij MAF

  • Hoe kan ik me oriënteren op werken bij MAF?

    Algemene informatie over werken bij MAF en specifieke functie-eisen voor de diverse functies vind je op de website van MAF Nederland. Verder kun je je abonneren op de nieuwsbrieven van Internationale Staf, om te lezen hoe het is om als MAF-piloot, vliegtuigtechnicus, IT’er of manager werkzaam te zijn. Ook kan het helpen de presentaties van verlofgangers te bezoeken.

    Daarnaast kun je je op de website abonneren op de nieuwsbrief “MAF Experience”. Hiermee krijg je regelmatig informatie en nieuwsfeiten over werken bij MAF.

  • Hoe lang duurt uitzending door MAF?

    MAF Nederland zendt mensen voor de lange termijn uit, dat wil zeggen voor minimaal vier jaar. Vaak blijven mensen acht jaar of langer uitgezonden. Een enkele keer is er sprake van een korte termijn uitzending van mensen die al over specifieke MAF- of buitenlandervaring beschikken.

  • Hoe oud moet je zijn om bij MAF te werken?

    We adviseren geïnteresseerden die de pilotenopleiding willen starten, om dat voor 36-jarige leeftijd te doen. De bovengrens van leeftijd hangt af van het totaalplaatje van persoonlijke omstandigheden, beoogde functie en visumvereisten van het werkland. MAF hanteert geen echte minimale leeftijdsgrens. We zoeken wel naar een bepaalde mate van ‘volwassenheid‘ om uitzending aan te kunnen.

  • Is het mogelijk om stage te lopen bij MAF?

    MAF biedt alleen stages aan voor mbo-studenten vliegtuigmonteur (4e jaars) en voor hbo-studenten Informatietechnologie. Neem daarvoor telefonisch of via e-mail contact op met de HR afdeling.

    Wil je stage lopen bij MAF Nederland? Af en toe is er een stageplek bij het evenemententeam of het communicatieteam. Stuur een mail naar info@maf.nl om te vragen naar de mogelijkheden.

  • Waarom is een Bijbelschool verplicht om voor MAF te werken?

    In de voorbereiding op uitzending volgen kandidaten een Bijbelschoolopleiding. Deze opleiding van minimaal tien weken bereidt hen voor op leven in een andere cultuur en getuigen van het christelijk geloof.

  • Waarom vraagt MAF naar je kerkelijke betrokkenheid?

    Het voldoen aan de vaktechnische eisen is essentieel voor werken bij MAF, maar niet het enige criterium. Een meelevend lidmaatschap van een protestants-christelijke kerk of gemeente is voor MAF een ander belangrijk criterium. Dit maakt ondersteuning (sociaal, pastoraal en financieel) vanuit je kerk of gemeente mogelijk en is bovendien een goede voorbereiding op werken en wonen in een MAF-programma waar je meedraait met bijvoorbeeld Bijbelstudies.

  • Wanneer ik interesse heb om bij MAF te gaan werken, hoe leg ik contact?

    De eerste stap is om alle informatie omtrent werken bij MAF door te lezen en om op de website het Interesseformulier in te vullen. Na ontvangst van het formulier zal MAF Nederland contact met je opnemen. Je kunt ook eerst telefonisch contact zoeken, op dinsdag en donderdag zijn we bereikbaar voor al je vragen.

  • Wat gebeurt er als ik een Interesseformulier ingestuurd heb?

    Na het insturen van het Interesseformulier ontvang je via email of telefoon een reactie. Een aantal keer per jaar organiseren we een online informatiebijeenkomst waarvoor we geïnteresseerden uitnodigen. Deze bijeenkomst geeft je verdere informatie over MAF en uitzending. Na het bijwonen deze informatiebijeenkomst kun je ook aangeven een persoonlijk oriënterend gesprek te willen voeren met ons waarbij we kunnen inzoomen op jouw situatie.

  • Welke persoonlijke eigenschappen passen bij het wonen en werken in een cross- en multiculturele samenleving?

    Een aantal termen die hierbij passen zijn stressbestendig en flexibel, volhardend en optimistisch, dienstbaar en relatiegericht. Daarbij dien je te beschikken over een goede fysieke en mentale gezondheid.

Piloot

  • Hoeveel kost de opleiding tot MAF-piloot bij MATC?

    Voor deze en andere vragen over de vliegopleiding, kun je het beste rechtstreeks contact opnemen met MATC.

  • Ik ben al piloot en heb ervaring. Kan ik meteen aan de slag?

    Het werk van een MAF piloot is meer dan vliegen alleen. Een MAF piloot is sterk op zichzelf aangewezen. Ook vraagt het bijzondere kwaliteiten om het werken en wonen in een cross- en multiculturele omgeving mogelijk te maken. Ervaring heeft ons laten zien dat niet iedere piloot hiervoor geschikt is. Daarom hanteert MAF een aantal assessments om op deze aspecten een piloot te beoordelen. In het gesprek met MAF Nederland kan hier over gesproken worden.

  • Ik ben ouder dan 30 jaar. Kan ik nog steeds met de vliegopleiding beginnen?

    Als je ouder bent dan 30 kun je nog steeds beginnen met een vliegopleiding voor MAF. Wel blijkt in de praktijk dat met het ouder worden, de flexibiliteit die nodig is voor een goed leerproces afneemt. Dat betekent dat de kans op een succesvolle afronding van de opleiding lager is.

    Diezelfde flexibiliteit is ook nodig voor het kunnen wonen en werken in een ontwikkelingsland. Het hebben van een gezin met schoolgaande kinderen maakt het vaak moeilijker om een passende plek te vinden.

    MAF Nederland adviseert daarom om vanaf 36 jaar niet meer te starten met de vliegopleiding. Zijn er redenen om hiervan af te wijken, overleg dan eerst met MAF Nederland om tot een weloverwogen beslissing te komen.

  • Ik draag een bril en/of ben kleurenblind. Kan ik piloot bij MAF worden?

    Het dragen van een bril hoeft geen probleem te zijn om MAF-piloot te worden. Specifieke, grote afwijkingen kunnen wel een probleem zijn en moeten per geval worden besproken met een keuringarts. Over het algemeen hoeft een gangbare, (lichte) afwijking geen bezwaar te zijn.

    Ook kleurenblindheid is niet altijd een verhindering om piloot te worden. De meest extreme variant, rood/groen kleurenblindheid, maakt het wel vrijwel onmogelijk. Met lichtere vormen is het vaak wel mogelijk, al hangt dat ook af van de luchtvaartautoriteiten. In de VS en Australië zijn de regels daarvoor minder streng dan in Europa. Binnen MAF zijn zeer goede piloten werkzaam met een lichte vorm van kleurenblindheid.

    In het algemeen geldt dat het verstandig is om bij specifieke afwijkingen de medische criteria te checken of een medische keuring te doen. Zo weet je zeker dat er medisch gezien wel of geen bezwaren zijn om piloot te worden.

  • Ik zit nog op school. Hoe kan ik mij het beste voorbereiden?

    Het is belangrijk om een adequaat vakkenpakket te kiezen met bij voorkeur wiskunde en natuurkunde ter voorbereiding op de vliegopleiding. Verder is het goed om een beroepsopleiding te volgen en werkervaring op te doen. Mocht je ooit uitgezonden worden, eens zul je ook weer terugkeren naar Nederland. Het is dan belangrijk om een beroepsdiploma te hebben om je zo weer op de arbeidsmarkt te kunnen begeven.

  • Is het doen van de opleiding bij MATC een garantie om MAF-piloot te worden?

    Tijdens de opleiding zijn er regelmatig assessments die een indicatie geven of de rest van de opleiding ook gaat lukken. Na het behalen van de PPL en het MATC-vliegassessment kun je het selectieproces bij MAF Nederland gaan starten. In dit proces wordt niet alleen naar vliegvaardigheden gekeken, maar ook naar je motivatie en of je de kwaliteiten hebt om in een interculturele omgeving te wonen en te werken. Bij een positieve uitslag krijg je de status ‘kandidaat MAF-piloot’. Aan het eind van de MATC-vliegopleiding volgt nog een technische evaluatie als onderdeel van de formele sollicitatieprocedure bij MAF. Als je de opleiding bij MATC met goed gevolg hebt doorlopen, dan is deze eindevaluatie geen verrassing meer.

  • Waar kan ik het beste de opleiding voor piloot gaan doen?

    MATC is in Europa de door MAF Internationaal aangewezen vliegopleiding voor toekomstige MAF-piloten. De opleiding sluit nauw aan bij het werk van MAF en de door hen gehanteerde Standard Operating Procedures. Tussen MAF en MATC is regelmatig contact om de kandidaten en hun voortgang te bespreken.

  • Wat is er nodig om operationeel piloot bij MAF te worden?

    Vliegtechnisch dien je in bezit te zijn van een Commercial Pilot License (CPL) met Instrument Rating (IR) en minimaal 500 uur vliegervaring. Als je de opleiding hebt gevolgd bij Mission Aviation Training Centre (MATC) in Teuge, zijn er aanzienlijk minder uren nodig. Daarnaast wordt verwacht dat je in overleg met MAF Nederland een technische evaluatie met positief resultaat aflegt. Naast de vliegtechnische eisen zal er gekeken worden in hoeverre je persoonlijke eigenschappen het wonen en werken in een cross- en multiculturele context mogelijk maken.

IT-specialist

Vliegtuigmonteur

  • Ik ben al vliegtuigmonteur en heb ervaring. Kan ik meteen aan de slag bij MAF?

    Het werken bij MAF vraagt, naast technische vaardigheden, ook bijzondere kwaliteiten om het werken en wonen in een cross- en multiculturele omgeving mogelijk te maken. Vul het interesseformulier in en MAF zal contact met je opnemen.

  • Ik zit nog op de middelbare school. Hoe kan ik het traject het beste voortzetten?

    Het is belangrijk je schoolopleiding af te maken. Als je nu al weet welke vervolgopleiding je wilt gaan doen, kijk dan of je lessenpakket aansluit (zie de andere vragen bij ‘vliegtuigmonteur’). Start na de middelbare school met een opleiding MBO Luchtvaarttechniek (Part 147 erkende opleiding).

  • Kan de opleiding ook in deeltijd gevolgd worden?

    Het is mogelijk om naast een betaalde baan de opleiding tot vliegtuigmonteur te volgen. Je koopt boeken bij uitgeverij Jeweka en door zelfstudie maak je je de stof eigen. Je legt per Part 66 certificaat examen af door je in te schrijven via AM&TS. Nadat je alle Part 66-certificiaten hebt behaald moet je nog 3-5 jaar werkervaring opdoen voordat je je EASA-licentie kan aanvragen. Deze EASA-licentie is nodig om voor MAF te kunnen werken.

  • Waar kan ik de opleiding tot vliegtuigmonteur volgen?

    De voltijd opleidingen duren 4 jaar en worden gegeven te Zwolle (Deltion), Hoogerheide (Curio/AM&TS), Hoofddorp (ROC Amsterdam), Maastricht (Vista college) en Tilburg (ROC Tilburg). Met sommige van deze scholen heeft MAF connecties.

  • Wat is nodig om vliegtuigmonteur bij MAF te worden?

    De criteria die MAF voor een vliegtuigmonteur hanteert zijn even zwaar als de criteria voor een vliegtuigmonteur bij een commerciële luchtvaartmaatschappij. Dat betekent dat je in het bezit moet zijn van een gedegen vakopleiding (basis EASA Part 66 AML) en de selecties met goed gevolg doorlopen moet hebben. Naast de technische eisen, zal er gekeken worden in hoeverre je persoonlijke eigenschappen het wonen en werken in een cross- en multiculturele context mogelijk maken.

  • Welk niveau vooropleiding is nodig om de opleiding tot vliegtuigmonteur te volgen?

    Om toegelaten te worden tot de MBO-BOL4 Part 66 opleidingen heb je als vooropleiding VMBO Theoretische leerweg, Gemengde leerweg of Kaderberoepsgerichte leerweg in de sector techniek of groen nodig. Een andere sector is ook mogelijk als wiskunde en natuurkunde tot het pakket behoren. Heb je op het VMBO erg veel moeite met natuur- en wiskunde, dan zullen deze vakken op het MBO ook pittig zijn. Het is echter haalbaar voor gemotiveerde en toegewijde studenten. Meer specifieke informatie (o.a. over toelatingseisen) vind je bij de betreffende opleidingsinstituten.

  • Welke route volg ik binnen de opleiding?

    Je zorgt dat je de EASA-route volgt. Aan het eind krijg je na je stage en één extra jaar ervaring je EASA-licentie, als je voldoet aan alle examen- en werkervaringseisen. Hiermee kun je internationaal aan het werk.

Manager

  • Ik ben beginnend manager, wat zijn de mogelijkheden voor mij?

    Om voor uitzending in aanmerking te komen, is relevante managementervaring vereist. We denken aan leidinggevende ervaring en ervaring in het uitzetten van strategische lijnen, meer dus dan projectmanagement. Soms zijn er actuele vacatures voor bepaalde managers, bijvoorbeeld op het vlak van operationeel – of kwaliteitsmanagent. De functie-eisen geven dan meer duidelijkheid over de ervaring die nodig is om de betreffende functie te kunnen vervullen.

  • Ik ben een ervaren manager, kan ik gelijk aan de slag bij MAF?

    Als je al meerdere jaren leidinggevende ervaring hebt in een internationale context en/of in de luchtvaartbranche, zal deze ervaring binnen MAF snel verzilverd kunnen worden. We horen graag van je.

Interesse in MAF