0 items € 0,00

Alle projecten

Humanitaire hulp

0 5203
Streefbedrag: € 15.000,00
0%

Tussenstand:

Steun deze actie! Klik op een bedrag.

Anders, nl.

Acties voor dit project:

Humanitaire hulp

Noodhulp of humanitaire hulp is hulp aan slachtoffers van gewapende conflicten of natuurrampen. MAF is bij een ramp vaak als een van de eerste organisaties ter plaatse om de situatie in kaart te brengen en hulp te brengen. Meestal is de infrastructuur grotendeels verwoest en de vliegtuigen van MAF brengen dan uitkomst. Ook op deze manier wil MAF Gods Liefde laten zien aan mensen in nood!

Overstroming Oeganda: MAF biedt hulp aan 46.000 mensen

09 juni 2020 Marleen

Op 8 mei en vervolgens weer op 20 mei werd het westen van Oeganda, de regio Kasese, getroffen door veel regen en overstromingen. Huizen, scholen, ziekenhuizen en bruggen werden weggevaagd of beschadigd. Honderdduizend mensen hebben hulp nodig, waarvan 46.000 mensen dakloos zijn.



Voor de Oegandese regering was het een grote uitdaging om binnen de COVID-19 richtlijnen hulp te bieden. Inmiddels zijn er negentien evacuatiecentra opgericht die meer dan 30.000 ontheemden uit het getroffen gebied huisvesten. Er is een grote behoefte aan:
 
• Tijdelijk onderdak en dekens
• Voedselvoorziening
• Voorzieningen voor schoon water
• Medische benodigdheden, aangezien het grootste overheidsziekenhuis is weggevaagd.

De weg naar Kasese zou normaal gesproken zes uur rijden zijn. De overstromingen hebben echter de grote brug tussen Fort Portal en Kasese gesloopt en verhinderden dat de eerste hulpgoederen van de overheid de wanhopige mensen over land bereikten.

MAF heeft in de afgelopen weken samengewerkt met de regering in Oeganda, een Raad van Kerken en ADRA om hygiënegoederen en voedsel in te zamelen en op 30 mei en 1 juni werd 28.000 kilo aan hulpgoederen afgeleverd.



MAF Oeganda mag weer vliegen!
Toen de lockdown vanaf 27 maart het openbaar vervoer en het lokale en internationale luchtvervoer stillegde, heeft MAF vele gesprekken met het Ministerie van Volksgezondheid gevoerd. Geleidelijk aan mochten vier auto’s rijden voor essentiële werkzaamheden en noodsituaties. En de vliegtuigen mochten alleen COVID-19 gerelateerd werk of humanitaire vluchten doen. MAF heeft twee vliegtuigen beschikbaar om nog meer noodhulp naar de getroffen dorpen te brengen. Nu alle MAF-piloten en het grondpersoneel weer actief zijn, hoopt MAF binnenkort ook voor haar vaste hulporganisaties weer te mogen vliegen, zodat nog meer kwetsbare mensen hulp ontvangen.



Landingsbaan onder water
Door de hevige regenval en het hoge waterpeil in het Victoriameer liep de MAF landingsbaan op het Kajjansie vliegveld schade op. Net op tijd werden twee Caravans naar het vliegveld Entebbe gevlogen, zodat hulpvluchten van daaruit mogelijk bleven. Piloot Rembrand Rodenburg vertelde begin juni: “De landingsbaan van Kajjansi airfield staat nog steeds deels onder water, er is nog een hoop regen bijgekomen afgelopen week. Maar sinds een paar (droge) dagen neemt het peil langzaam af. De werkzaamheden zijn gefocust op het beschikbaar houden van een minimale runway lengte, maar dat is alleen te gebruiken met nagenoeg lege vliegtuigen. De kantoren en hangaar op Kajjansi lopen geen gevaar, die liggen allemaal een stuk hoger dan de landingsbaan.”

* Notitie bij dit bericht: Onze vliegtuigen kunnen gelukkig weer terugkomen naar Kajjansi en landen op de nog droge helft van de baan. 

Onderhoud aan de vliegtuigen
Hoofd vliegtuigtechnicus Kees Barendse vanuit de hangaar in Kajjansi: “Omdat vijf mensen van ons team dicht bij de hangaar wonen en zijn toegelaten voor essentieel werk, hebben we het grootste deel van de lockdown periode in ploegendiensten kunnen blijven werken. De twee vliegtuigen die vanuit Entebbe vliegen, hebben straks ook weer onderhoud nodig. We hebben wijsheid nodig hoe we dat onderhoud gaan organiseren, omdat er geen hangaar in Entebbe is.”

Humanitaire hulp

 

MAF hielp bij grote rampen, zoals

Orkaan Dorian Bahama's (2019)
Maatschappelijke onrust Haiti (2019)
Mozambique Cycloon (2019)

Aardbeving Papua New Guinea (2018)
Ebola Democratische Republiek Congo (2018)
Orkaan/Tsunami Sulawesi (2018)

Orkaan Irma/Maria Florida (2017)
Cycloon Mahasen Bangladesh (2017)
Tyfoon Haiyan Filipijnen (2017)
Overstrooming Mozambique (2017)

Hurricane Matthew in Haiti (2016) korte film
Aardbeving in Nepal (2015) korte film
Aardbeving in Haïti (2010)   korte film
Opstand in Congo (2008)
Cycloon Sidr in Bangladesh (2007)
Droogte in Kenia (2006)
Tsunami in Sumatra (2005)

Eerste 48 uur zijn kritiek
De eerste twee dagen na een ramp zijn het belangrijkst voor de hulpverlening. Kritieke gewonden kunnen dan nog behandeld worden en ook reddingsteams hebben dan de meeste kans van slagen. MAF heeft een groot netwerk van vliegtuigen en is daardoor snel ter plaatse om hulp te bieden. Daarnaast zijn de vliegtuigen geschikt om op zeer korte landingsbanen of zelfs op wegen te landen.

Infrastructuur verwoest
Vaak is bij een ramp de infrastructuur door natuurgeweld verwoest. Hulp over land is dan nauwelijks mogelijk. Grote vliegtuigen met hulpgoederen kunnen de vliegvelden vaak snel bereiken, maar voor verdere distributie naar het binnenland zijn de kleinere vliegtuigen van MAF onmisbaar.

Zorg voor weeskinderen


De gevolgen van een ebola-uitbraak ijlen lang na. Ook als het ebola-virus de kop is ingedrukt, blijven de gevolgen nog jarenlang merkbaar. Zo zijn er vele kinderen die als wees achterblijven. Hoe ingrijpend dat is, weet dominee Abraham Howard die nog dagelijks de gevolgen ziet van de uitbraak die in 2014 Liberia teisterde.
 
 “Ik ben zelf een wees”, zegt dominee Howard. “Mijn vader en moeder stierven toen ik acht was en daar heb ik heel erg onder geleden. Daarom weet ik wat een kind door moet maken dat hetzelfde is overkomen.” Toen de dominee eind 2014 doorkreeg hoeveel weeskinderen er alleen al in zijn directe omgeving waren, bracht hij samen met zijn jongere broer Bimba het aantal in hun kerkelijke omgeving in Lofa in het uiterste noorden van Liberia 'in kaart'. De broers schrokken enorm van het aantal toen bleek dat het wel om zestig kinderen ging, terwijl ze dachten dat het er zo'n twintig zouden zijn!

lees het hele artikel
Telecommunicatie is noodzakelijk
Als telefoon en internet uit de lucht zijn, zet MAF speciale apparatuur in voor (satelliet-)communicatie zodat onderling overleg en contact met het thuisfront mogelijk blijven.



Een zeer kleine apertuurterminal (VSAT) is een tweewegs satellietgrondstation met een schotelantenne die kleiner is dan 3,8 meter.