De telefoon gaat. Zacharie kijkt verbaasd op. Het is zondag, de dag dat al het werk bij MAF stil ligt. Alleen voor spoedvluchten is altijd één van de piloten oproepbaar. Als de telefoon nu gaat, moet er wel iets aan de hand zijn in de hangaar. Zacharie neemt op en heeft inderdaad een MAF-piloot aan de lijn. Het onheilspellende nieuws luidt: de startgenerator van de Cessna 208 Caravan rookt. Iets wat zeker niet de bedoeling is!  

Grounded
Zacharie François is de eerste Haïtiaan die afstudeerde aan de School of Missionary Aviation Technology en werkt nu als vliegtuigmonteur bij MAF: “Rook is geen goed teken. Aangezien de startgenerator is aangesloten op de compressor-as van de motor, kan er stroom doorheen zijn gegaan en de lagers aaneen hebben gesmolten, waardoor de motor is vastgelopen. We gaan het vliegtuig aan de grond houden en inspecteren…” 

De weg naar MAF
“Toen ik als 16-jarige vanuit de lucht naar de landelijke delen van Haïti tuurde, realiseerde ik me hoe arm mijn land is én hoeveel potentie het in zich heeft. Ik besefte dat de zendingsluchtvaart het verhaal van geïsoleerde mensen echt kan veranderen. En dat wilde ik gaan doen.” Ondanks zijn vastberadenheid, hield Zacharie twijfels. Hoe zou hij ooit piloot kunnen worden? Maar God baande een weg waardoor hij na zijn eindexamen leerling vliegtuigmonteur werd bij MAF. En Hij bleef hem bemoedigen… 

Waar een wil is
Tijdens een vlucht die Zacharie als monteur begeleidde, kwamen de lokale kinderen naar het vliegtuig en stelden veel vragen over het toestel, die Zacharie met plezier beantwoordde. Totdat een zesjarige jongen hoofdschuddend zei: “Haïtianen kunnen dit ding niet vliegen. Hier kunnen ze niet aan werken.” Zacharie’s hart brak en hij probeerde de jongen te vertellen dat er echt Haïtiaanse piloten en monteurs zijn, maar de jongen geloofde hem niet. “Niet Haïtianen, dat kan niet”, antwoordde hij stellig en de andere kinderen knikten instemmend.  

Als de mist wegtrekt
De opmerking van die zesjarige bleef Zacharie bij en versterkte zijn droom om naast monteur ook piloot bij MAF te worden. Hij begon te begrijpen hoe God zijn leven kon gebruiken: “Ik leefde met dezelfde worstelingen als andere Haïtianen, ook mijn ouders komen uit een arm gezin. Nu begrijp ik dat de Heere mij in deze omgeving liet opgroeien, zodat Hij met mijn verhaal anderen kan inspireren om een ​​diepere, meer betekenisvolle relatie met Hem te zoeken.” Een gedachte die Zacharie de vleugels gaf zijn roeping te blijven volgen… 

Een extra paar vleugels
Terug naar de hangaar waar Zacharie intussen de motorkap van de Cessna 208 heeft geopend: “We hebben erg grote vlinders in Haïti en op een of andere manier is zo’n vlinder door een klein gaatje achter de propeller dwars door een draaiend schoepenradje helemaal naar de achterkant van de motor en de starter gekomen. Hierdoor was de generator vastgelopen en heeft de vlinder een duur onderdeel beschadigd. Gelukkig bleef de turbinemoto onbeschadigd! We prijzen God voor Zijn bescherming en voor de financiën om een nieuwe startgenerator aan te kunnen schaffen.”  

Niets onmogelijk
Door Zacharie’s ontdekking zijn vlinders nu opgenomen in het curriculum van de monteursopleiding van MAF. In feite lijkt Zacharie veel op deze vlinder, die zich op een ogenschijnlijk onmogelijke plaats bevond. Maar zoals we weten, is niets onmogelijk voor God en Zacharie is het bewijs; al helemaal als hij vertelt: “Twee weken geleden ben ik begonnen met mijn vliegopleiding en gisteren heb ik mijn eerste vlucht als copiloot uitgevoerd.” 

 

Op dit moment is het MAF-programma in Haïti tijdelijk geschorst i.v.m. de kritische veiligheidsstatus. Bidt u mee voor de veiligheidssituatie in Haïti en voor Zacharie en zijn opleiding?