0 items € 0,00

FAQ

ALGEMEEN

> Hoe kan ik me oriënteren op werken bij MAF?
Algemene informatie over werken bij MAF en specifieke functie-eisen voor de diverse functies vind je op de website van MAF Nederland. Verder kun je je abonneren op de nieuwsbrieven van Internationale Staf, om te lezen hoe het is om als MAF-piloot, vliegtuigtechnicus, IT’er of manager werkzaam te zijn. Ook kan het helpen de presentaties van verlofgangers te bezoeken.

Daarnaast kun je je op de website abonneren op de nieuwsbrief “MAF Experience”. Hiermee krijg je regelmatig informatie en nieuwsfeiten over werken bij MAF.
> Wanneer ik interesse heb om bij MAF te gaan werken, hoe leg ik contact?
De eerste stap is om op de website van MAF Nederland het Interesseformulier in te vullen. Na ontvangst van het formulier zal MAF Nederland contact met je opnemen. Je kunt ook eerst telefonisch contact zoeken, op dinsdag en donderdag zijn we bereikbaar voor je vragen.
> Hoe oud moet je zijn om bij MAF te werken?
MAF hanteert geen echte minimale leeftijdsgrens. We zoeken wel naar een bepaalde mate van ‘volwassenheid‘ om uitzending aan te kunnen.
> Is het mogelijk om stage te lopen bij MAF?
MAF biedt alleen stages aan voor mbo-studenten Vliegtuigtechnicus (4e jaars) en voor hbo-studenten Informatietechnologie. Neem daarvoor telefonisch of via e-mail contact op met de HR-afdeling.
> Waarom vraagt MAF naar je kerkelijke betrokkenheid?
Het voldoen aan de vaktechnische eisen is essentieel voor werken bij MAF, maar niet het enige criterium. Een meelevend lidmaatschap van een protestants-christelijke kerk of gemeente is een ander, voor MAF belangrijk criterium.  Dit maakt ondersteuning (sociaal, pastoraal en financieel) vanuit je kerk of gemeente mogelijk en is bovendien een goede voorbereiding op werken en wonen in een MAF-programma waar je meedraait in bijvoorbeeld Bijbelstudies.
> Welke persoonlijke eigenschappen passen bij het wonen en werken in een cross- en multiculturele samenleving?
Een aantal termen die hierbij passen zijn stressbestendig en flexibel, volhardend en optimistisch, dienstbaar en relatiegericht. Daarbij dien je te beschikken over een goede fysieke en mentale gezondheid.
> Waarom is een Bijbelschool verplicht om voor MAF te werken?
In de voorbereiding op uitzending volgen kandidaten een Bijbelschoolopleiding. Deze opleiding van minimaal tien weken bereidt voor op leven in een andere cultuur en getuigen van het christelijk geloof.
> Hoe lang duurt uitzending door MAF?
MAF Nederland zendt mensen lange termijn uit, dat wil zeggen voor minimaal vier jaar. Vaak blijven mensen acht jaar of langer uitgezonden. Een enkele keer is er sprake van een korte termijn uitzending van mensen die al over specifieke MAF- of buitenlandervaring beschikken.
> Wat is een Interessedag?
Na het insturen van het Interesseformulier kun je uitgenodigd worden voor de Interessedag. Deze wordt twee keer per jaar georganiseerd op vliegveld Teuge. Op de Interessedag krijg je verdere informatie over uitzending door MAF en wordt ingegaan op vragen over geschiktheid, opleiding en roeping. Ook ontmoet je er kandidaten en verlofgangers van MAF. De Interessedag kan opgevolgd worden door een persoonlijk oriënterend gesprek.
  

PILOOT & OPLEIDING 

> Wat is er nodig om operationeel piloot bij MAF te worden?
Vliegtechnisch dien je in bezit te zijn van een Commercial Pilot License (CPL) met Instrument Rating (IR) en minimaal 500 uur vliegervaring. Als je de opleiding hebt gevolgd bij Mission Aviation Training Centre (MATC) in Teuge, zijn er aanzienlijk minder uren nodig. Daarnaast wordt verwacht dat je in overleg met MAF Nederland een technische evaluatie met positief resultaat aflegt. Naast de vliegtechnische eisen zal er gekeken worden in hoeverre je persoonlijke eigenschappen het wonen en werken in een cross- en multiculturele context mogelijk maken.
> Ik zit nog op school. Hoe kan ik mij het beste voorbereiden?
Het is belangrijk om een adequaat vakkenpakket te kiezen met bij voorkeur wiskunde en natuurkunde ter voorbereiding op de vliegopleiding. Verder is het goed om een beroepsopleiding te volgen en werkervaring op te doen. Mocht je ooit uitgezonden worden, eens zul je ook weer terugkeren naar Nederland. Het is dan belangrijk om een beroepsdiploma te hebben om je zo weer op de arbeidsmarkt te kunnen begeven.
> Waar kan ik het beste de opleiding voor piloot gaan doen?
MATC is in Europa de door MAF Internationaal aangewezen vliegopleiding voor toekomstige MAF-piloten. De opleiding sluit nauw aan bij het werk van MAF en de door hen gehanteerde Standard Operating Procedures. Tussen MAF en MATC is regelmatig contact om de kandidaten en hun voortgang te bespreken.
> Hoeveel kost de opleiding tot MAF vlieger bij MATC?
Voor deze en andere vragen over de vliegopleiding, kun je het beste rechtstreeks contact opnemen met MATC.
> Is het doen van de opleiding bij MATC een garantie om MAF piloot te worden?
Tijdens de opleiding zijn er regelmatig assessments die een indicatie geven of de rest van de opleiding ook gaat lukken. Na het behalen van de PPL en het MATC-vliegassessment kun je het selectieproces bij MAF Nederland gaan starten. In dit proces wordt niet alleen naar vliegvaardigheden gekeken, maar ook naar je motivatie en of je de kwaliteiten hebt om in een interculturele omgeving te wonen en te werken. Bij een positieve uitslag krijg je de status ‘kandidaat MAF-piloot’. Aan het eind van de MATC-vliegopleiding volgt nog een technische evaluatie als onderdeel van de formele sollicitatieprocedure bij MAF. Als  je de opleiding bij MATC met goed gevolg hebt doorlopen, dan is deze eindevaluatie geen verrassing meer.
> Ik ben ouder dan 30 jaar. Kan ik nog steeds met de vliegopleiding beginnen?
Als je ouder bent dan 30 kun je nog steeds beginnen met een vliegopleiding voor MAF. Wel blijkt in de praktijk dat met het ouder worden, de flexibiliteit die nodig is voor een goed leerproces afneemt. Dat betekent dat de kans op een succesvolle afronding van de opleiding lager is.

Diezelfde flexibiliteit is ook nodig voor het kunnen wonen en werken in een ontwikkelingsland. Het hebben van een gezin met schoolgaande kinderen maakt het vaak moeilijker om een passende plek te vinden. Het is daarom heel belangrijk om in overleg met MAF Nederland een weloverwogen beslissing te maken voordat je op latere leeftijd aan een vliegopleiding begint. 
> Ik ben al piloot en heb ervaring. Kan ik meteen aan de slag?
Het werk van een MAF piloot is meer dan vliegen alleen. Een MAF piloot is sterk op zichzelf aangewezen. Ook vraagt het bijzondere kwaliteiten om het werken en wonen in een cross- en multiculturele omgeving mogelijk te maken. Ervaring heeft ons laten zien dat niet iedere piloot hiervoor geschikt is. Daarom hanteert MAF een aantal assessments om op deze aspecten een piloot te beoordelen. In het gesprek met MAF Nederland kan hier over gesproken worden. 
> Ik draag een bril en/of ben kleurenblind. Kan ik piloot bij MAF worden?
Er is onderscheid tussen het dragen van een bril en kleurenblindheid. Kleurenblindheid is een belemmering om piloot te worden. Het geeft problemen bij het interpreteren van waarschuwingslampjes in de cockpit en de steeds meer aanwezig digitale displays. Het is daarom niet mogelijk om beroepspiloot (en daarmee MAF piloot) te worden wanneer je kleurenblind bent.

Het dragen van een bril hoeft geen probleem te zijn om MAF piloot te worden. Specifieke, grote afwijkingen kunnen een probleem zijn en moeten per geval worden besproken met een keuringsarts. Over het algemeen hoeft een gangbare, (lichte) afwijking geen bezwaar te zijn.

Het is verstandig om bij specifieke afwijkingen de medische criteria te checken of een medische keuring te doen. Zo weet je zeker dat er medisch gezien wel of geen bezwaren zijn om piloot te worden.


VLIEGTUIGTECHNICUS & OPLEIDING 

> Wat is nodig om vliegtuigtechnicus bij MAF te worden?
De criteria die MAF voor een vliegtuigtechnicus hanteert zijn even zwaar als de criteria voor een vliegtuigtechnicus bij een commerciële luchtvaartmaatschappij. Dat betekent dat je in het bezit moet zijn van een gedegen vakopleiding (basis EASA Part 66 AML) en de selecties met goed gevolg doorlopen moet hebben. Naast de technische eisen, zal er gekeken worden in hoeverre je persoonlijke eigenschappen het wonen en werken in een cross- en multiculturele context mogelijk maken.
> Welk niveau vooropleiding is nodig om de opleiding tot vliegtuigtechnicus te volgen?
Om toegelaten te worden tot de opleiding MBO-BOL4 Part 66 opleidingen heb je als vooropleiding VMBO Theoretische leerweg, Gemengde leerweg of Kaderberoepsgerichte leerweg in de sector techniek of groen nodig. Een andere sector is ook mogelijk als wiskunde en natuurkunde tot het pakket behoren. Heb je op het VMBO erg veel moeite met natuur- en wiskunde, dan zullen deze vakken op het MBO ook pittig zijn. Het is echter haalbaar voor gemotiveerde en toegewijde studenten. Meer specifieke informatie (o.a. over toelatingseisen) vind je bij de betreffende opleidingsinstituten.
> Ik zit nog op de middelbare school. Hoe kan ik het traject het beste voortzetten?
Het is belangrijk je schoolopleiding af te maken. Als je nu al weet welke vervolgopleiding je wilt gaan doen, kijk dan of je lessenpakket aansluit, zie voorgaande vraag. Start na de middelbare school met een opleiding MBO Luchtvaarttechniek (Part 147 erkende opleiding).
> Ik ben al vliegtuigtechnicus en heb ervaring. Kan ik meteen aan de slag bij MAF?
Het werken bij MAF vraagt, naast technische vaardigheden, ook bijzondere kwaliteiten om het werken en wonen in een cross- en multiculturele omgeving mogelijk te maken. Vul het Interesseformulier in en MAF zal contact met je opnemen.


MANAGEMENT

> Ik ben beginnend manager, wat zijn de mogelijkheden voor mij?
Om voor uitzending in aanmerking te komen, is relevante  managementervaring vereist. We denken aan leidinggevende ervaring en ervaring in het uitzetten van strategische lijnen, meer dus dan projectmanagement. Soms zijn er actuele vacatures voor bepaalde managers, bijvoorbeeld op het vlak van operationeel – of kwaliteitsmanagent. De functie-eisen geven dan meer duidelijkheid over de ervaring die nodig is om de betreffende functie te kunnen vervullen.
> Ik ben een ervaren manager, kan ik gelijk aan de slag bij MAF?
Als je al meerdere jaren leidinggevende ervaring hebt in een internationale context en/of in de luchtvaartbranche, zal deze ervaring binnen MAF snel verzilverd kunnen worden. We horen graag van je.


IT SPECIALIST

> Welke technische ervaring is nodig om bij MAF aan de slag te kunnen gaan?
Ervaring met netwerkbeheer, serverbeheer, installeren en onderhouden van hard- en software en oplossen van computerproblemen.
> Wat houdt het werken als IT’er voor MAF op het veld in?
Installeren en onderhouden van bekabelde en draadloze netwerken, netwerkbeveiliging, VSAT installaties, serverbeheer, computertrainingcentra, ondersteuning voor zakelijke toepassing, pc-ondersteuning, beheren van voor MAF ontwikkelde applicaties en technieken.
> Heeft MAF programmeurs nodig?
Ja. Deels in Nederland (Zwolle), waar een team van IT-specialisten de vliegsoftware voor MAF programmeert en onderhoudt, en deels in de programmalanden waar ter plekke geprogrammeerd wordt.
> Kan ik op afstand, vanuit huis werken voor MAF?
Dit is niet mogelijk omdat MAF werkt in afgelegen gebieden over de hele wereld. Elke plek heeft zijn eigen uitdagingen wat betreft het leggen van verbindingen. Daarvoor is het nodig dat een IT’er ter plekke aanwezig is.