Landing in Nederland 

Zaterdag 27 september wordt bijzonder: ons nieuwe watervliegtuig maakt op doorreis naar Oeganda een unieke tussenlanding bij Urk. Kom en zie MAF in actie. Een uniek moment. De laatste waterlanding in Nederland vond plaats in 2017! 

De landing is mede afhankelijk van het weer en de omstandigheden. Vanaf september houden we je via deze pagina op de hoogte.  

Watervliegtuig 

Dit nieuwe watervliegtuig is van levensbelang voor duizenden eilandbewoners van het Victoriameer in Oeganda. Dankzij het vliegtuig krijgen ze eindelijk snelle en veilige toegang tot medische zorg, zending, onderwijs en belangrijk ontwikkelingswerk. Boottochten van meer dan acht uur worden vervangen door vluchten van slechts 20 minuten. 

Waarom uniek?

Een waterlanding in Nederland is erg zeldzaam; het gebeurt vrijwel nooit. De laatste keer dat het gebeurde was in 2017. 

Dit historische moment bij Urk biedt een eenmalige kans om van dichtbij kennis te maken met het vliegtuig dat straks een enorme impact zal hebben op het dagelijks leven van geïsoleerde gemeenschappen in Oeganda. Zowel het vliegtuig als de aanlegsteigers bij de eilanden zijn gesponsord vanuit Nederland.  

Dankzij jouw steun kunnen we deze unieke missie mogelijk maken! 

Aanlegsteigers 

Afgelopen weken hielden we actie voor de aanlegsteigers voor dit vliegtuig. De eerste tien steigers zijn hiermee gesponsord!

Doneer jij ook voor een aanlegsteiger (á € 2.300 per stuk)? Elk bedrag is van harte welkom, zodat we zo snel mogelijk de bewoners van deze eilanden kunnen bereiken!

FACTSHEET Cessna 208B EX Grand Caravan Amhpibian

  • Bemanning: 1
  • Motor: P&WC PT6A-140, 867 pk
  • Capaciteit: 10 tot 14 passagiers
  • Laadcapaciteit: 1.416 kg
  • Lengte: 12,70 m
  • Hoogte: 5,3 m
  • Spanwijdte: 15,88 m
  • Tankinhoud: 1.269 liter
  • Leeggewicht: 2.409 kg
  • Cabine (lxbxh) 6,5 m x 1,63 m x 1,37 m