Cessna 172

De Cessna 172 is het meest gebouwde vliegtuig ter wereld met tot op heden meer dan 44.000 vervaardigingen. Het MATC heeft drie eigen Cessna 172 en huurt verder twee C172 in. Dit vliegtuigmodel is uitermate geschikt voor lesvluchten vanwege zijn goede rondomzicht. De meeste piloten hebben tijdens hun opleiding plaats genomen in een vertegenwoordiger van de C172.  

De Cessna 172 kan worden gebruikt voor zowel VFR (Visual Flight Rules) als IFR (Instrument Flight Rules) inclusief PBN (Performance Based Navigation) operaties. Beide zowel overdag als bij nacht. De apparatuur beschikt over onder andere een GTN650 GPS inclusief twee 8.33 kHz communicatie zenders/ontvangers en navigatie ontvangers, een DME (Distance Measurement Equipment) zender/ontvanger, een mode-S transponder en een AIR-Avionics traffic display. 

  • Feiten

    Onderstaande gegevens zijn van toepassing op de vliegtuigen met een dieselmotor PH-AWB, PH-MAF en PH-VES. De registraties PH-JBG en PH-JBH zijn inhuur toestellen met een benzine motor, waarvoor iets andere getallen gelden.

    • Bemanning: 1
    • Capaciteit: 3 passagiers of 200 kg vracht
    • Lengte: 7,9 m
    • Spanwijdte: 11,0 m
    • Hoogte: 2,7 m
    • Vleugeloppervlakte: 16,2 m2
    • Gewicht: 746 kg
    • Maximaal take-off gewicht: 1.089 kg
    • Motor: 1 viercilinder Continental-Technify CD-155 (114 kW / 155 pk)
    • Propeller: 3-bladed constant speed propeller
  • Performance/Prestaties
    • Kruissnelheid: 100 kn / 185 km/u
    • Stall speed (overtrek): 46 kn / 85 km/u
    • Bereik: 1.147 km
    • Service ceiling: 18.000 ft, maar praktisch zonder zuurstof 10.000 ft
    • Klimsnelheid: 250 m per minuut
  • Vliegsimulator

    Naast de echte varianten van de Cessna 172 beschikt het MATC ook over een vliegsimulator van dit type. De Elite Evolution S812 is bijzonder geschikt voor het oefenen van vluchten en landingen in uitdagende gebieden, zoals berg- of woestijnlandschappen. De meest verschillende scenario’s kunnen worden uitgetest en ook uitdagende manouvers kunnen worden uitgetest zonder echte risico’s te lopen. De apparatuur lijkt sprekend op die van een Cessna 172 met een intrekbaar landingsgestel, een propeller met constante snelheid. Dankzij het 220º zichtveld lijkt het vliegen in de simulator heel realistisch.

  • Wereldrecords

    De kleine Cessna 172 is ook nog eens wereldrecordhouder. Van 4 december 1958 tot 4 februari 1959 werd met deze Cessna namelijk de langste vlucht ooit gemaakt. Het vliegtuig steeg op bij Las Vegas en landde daar pas weer na 64 dagen, 22 uur, 19 minuten en 5 seconden. Het tussentijdse bevoorraden met voedsel, water en brandstof was een wereldrecord op zich. De voorraden werden aangeleverd vanaf een vrachtwagen die op een recht stuk weg door de woestijn reed. Het vliegtuig kwam naast vliegen en nam de voorraden aan boord.

Onderstaande gegevens zijn van toepassing op de vliegtuigen met een dieselmotor PH-AWB, PH-MAF en PH-VES. De registraties PH-JBG en PH-JBH zijn inhuur toestellen met een benzine motor, waarvoor iets andere getallen gelden.

  • Bemanning: 1
  • Capaciteit: 3 passagiers of 200 kg vracht
  • Lengte: 7,9 m
  • Spanwijdte: 11,0 m
  • Hoogte: 2,7 m
  • Vleugeloppervlakte: 16,2 m2
  • Gewicht: 746 kg
  • Maximaal take-off gewicht: 1.089 kg
  • Motor: 1 viercilinder Continental-Technify CD-155 (114 kW / 155 pk)
  • Propeller: 3-bladed constant speed propeller
  • Kruissnelheid: 100 kn / 185 km/u
  • Stall speed (overtrek): 46 kn / 85 km/u
  • Bereik: 1.147 km
  • Service ceiling: 18.000 ft, maar praktisch zonder zuurstof 10.000 ft
  • Klimsnelheid: 250 m per minuut

Naast de echte varianten van de Cessna 172 beschikt het MATC ook over een vliegsimulator van dit type. De Elite Evolution S812 is bijzonder geschikt voor het oefenen van vluchten en landingen in uitdagende gebieden, zoals berg- of woestijnlandschappen. De meest verschillende scenario’s kunnen worden uitgetest en ook uitdagende manouvers kunnen worden uitgetest zonder echte risico’s te lopen. De apparatuur lijkt sprekend op die van een Cessna 172 met een intrekbaar landingsgestel, een propeller met constante snelheid. Dankzij het 220º zichtveld lijkt het vliegen in de simulator heel realistisch.

De kleine Cessna 172 is ook nog eens wereldrecordhouder. Van 4 december 1958 tot 4 februari 1959 werd met deze Cessna namelijk de langste vlucht ooit gemaakt. Het vliegtuig steeg op bij Las Vegas en landde daar pas weer na 64 dagen, 22 uur, 19 minuten en 5 seconden. Het tussentijdse bevoorraden met voedsel, water en brandstof was een wereldrecord op zich. De voorraden werden aangeleverd vanaf een vrachtwagen die op een recht stuk weg door de woestijn reed. Het vliegtuig kwam naast vliegen en nam de voorraden aan boord.

Piper PA-28RT-201T

De Piper PA-28 is in 1960 voor het eerst gebouwd. De dag van vandaag vliegen er zo’n 33.000 toestellen van dit type door de lucht wat de Piper PA-28 een van de meest geproduceerde vliegtuigen maakt. Een van deze Pipers hoort bij de inhuurvliegtuigen van MATC. De opmerkzame observeerder ziet gelijk dat de vleugels van dit toestel laag aangebracht zijn in plaats van hoog. Instappen via de zijdeur aan de rechterkant is dan ook alleen mogelijk via de vleugels.

Oorspronkelijk had de Piper PA-28 rechthoekige, platte vleugels met een constante koorde die in de volksmond de “Hershey Bar” -vleugel genoemd werden vanwege de gelijkenis met de bolle, rechthoekige chocoladereep. Vanaf 1974 schakelde Piper echter over op een semi-taps toelopende vleugel met het NACA 652-415-profiel en een 0,61 m langere spanwijdte. In de loop van de tijd zijn er vele verschillende varianten ontwikkeld vanaf het basis concept.

  • Feiten
    • Bemanning: 1
    • Capaciteit: 3 passagiers of 240 kg vracht
    • Lengte: 8,3 m
    • Spanwijdte: 10,8 m
    • Hoogte: 2,5 m
    • Vleugeloppervlakte: 15,8 m2
    • Gewicht: 871 kg
    • Maximaal take-off gewicht: 1.315 kg
    • Motor: 1 zescilinder Teledyne Continental TSIO-360-FB, air-cooled horizontally-opposed piston engine (150 kW / 200 pk)
    • Propeller: Constant Speed, 3-bladed
  • Performance/Prestaties
    • Kruissnelheid: 135 kn / 250 km/u
    • Stall speed (overtrek): 61 kn / 113 km/u
    • Bereik: 1.450 km
    • Service ceiling: 20.000 ft, maar praktisch zonder zuurstof 10.000 ft
    • Klimsnelheid: 260 m per minuut
  • PA-28RT-201T

    Eén van die variaties is de PA-28RT-201T. De relatief sterke motor met constant speed propeller en intrekbaar landingsgestel maken het een snel reis toestel. Het is qua complexiteit een leuke stap voorwaarts ten opzichte van de Cessna 172, en daarom goed geschikt voor studenten die trainen voor hun CPL (Commercial Pilot License).

  • Lage vleugels

    De lage vleugel heeft een andere vliegkarakteristiek, dan een hoge vleugel. Zo is een lage vleugel wendbaarder, maar minder stabiel. Het zicht in de bochten is beter bij een lage vleugel, maar vanzelfsprekend naar beneden minder. De lage vleugels geven ook tijdens taxiën en het werken rond het vliegtuig op de grond, een andere dynamiek.

  • Bemanning: 1
  • Capaciteit: 3 passagiers of 240 kg vracht
  • Lengte: 8,3 m
  • Spanwijdte: 10,8 m
  • Hoogte: 2,5 m
  • Vleugeloppervlakte: 15,8 m2
  • Gewicht: 871 kg
  • Maximaal take-off gewicht: 1.315 kg
  • Motor: 1 zescilinder Teledyne Continental TSIO-360-FB, air-cooled horizontally-opposed piston engine (150 kW / 200 pk)
  • Propeller: Constant Speed, 3-bladed
  • Kruissnelheid: 135 kn / 250 km/u
  • Stall speed (overtrek): 61 kn / 113 km/u
  • Bereik: 1.450 km
  • Service ceiling: 20.000 ft, maar praktisch zonder zuurstof 10.000 ft
  • Klimsnelheid: 260 m per minuut

Eén van die variaties is de PA-28RT-201T. De relatief sterke motor met constant speed propeller en intrekbaar landingsgestel maken het een snel reis toestel. Het is qua complexiteit een leuke stap voorwaarts ten opzichte van de Cessna 172, en daarom goed geschikt voor studenten die trainen voor hun CPL (Commercial Pilot License).

De lage vleugel heeft een andere vliegkarakteristiek, dan een hoge vleugel. Zo is een lage vleugel wendbaarder, maar minder stabiel. Het zicht in de bochten is beter bij een lage vleugel, maar vanzelfsprekend naar beneden minder. De lage vleugels geven ook tijdens taxiën en het werken rond het vliegtuig op de grond, een andere dynamiek.