Het allereerste optreden van de Kodiak in Europa was tijdens een MAF-tour in 2009

De Quest Kodiak fabriek is in 2001 opgericht door een aantal oud-missiepiloten en technici. Zij wilden een vliegtuig ontwikkelen voor humanitaire hulp. Hij kan meer gewicht en passagiers meenemen dan de Cessna 208.

“De Kodiak is erg geschikt voor gebieden als Kalimantan. Het vliegtuig heeft hele goede prestaties voor korte landingsbanen. Hij is speciaal ontwikkeld om te kunnen landen op korte landingsbanen. Hij vliegt comfortabel en brengt mensen snel waar ze heen moeten.” David Holsten, CEO MAF US en Kodiak-piloot op Kalimantan

  • Feiten
    • Bemanning: 1
    • Capaciteit: 9 passagiers of 1219 kg vracht
    • Lengte: 10.2 m
    • Spanwijdte: 13.7 m
    • Hoogte: 4.65 m
    • Vleugeloppervlakte: 22.3 m2
    • Gewicht: 1710 kg
    • Maximaal take-off gewicht: 3290 kg
    • Motor: Pratt & Whitney Canada PTA-34 Turboprob (599 kw / 815 pk)
    • Propeller: Three-bladed, constant-speed, feathering, reversible
  • Performance/prestaties
    • Maximale snelheid: 183kn / 339 km/u
    • Kruissnelheid: 174 kn / 322 km/u
    • Stall speed (overtrek): 60kn / 111 km/u
    • Bereik: 2.096 km
    • Service ceiling: 25.000 ft
    • Klimsnelheid: 417 m per minuut
  • Bemanning: 1
  • Capaciteit: 9 passagiers of 1219 kg vracht
  • Lengte: 10.2 m
  • Spanwijdte: 13.7 m
  • Hoogte: 4.65 m
  • Vleugeloppervlakte: 22.3 m2
  • Gewicht: 1710 kg
  • Maximaal take-off gewicht: 3290 kg
  • Motor: Pratt & Whitney Canada PTA-34 Turboprob (599 kw / 815 pk)
  • Propeller: Three-bladed, constant-speed, feathering, reversible
  • Maximale snelheid: 183kn / 339 km/u
  • Kruissnelheid: 174 kn / 322 km/u
  • Stall speed (overtrek): 60kn / 111 km/u
  • Bereik: 2.096 km
  • Service ceiling: 25.000 ft
  • Klimsnelheid: 417 m per minuut

“Ik ben ervan overtuigd dat de Kodiak echt ons antwoord is voor een turbinevliegtuig in de moeilijkste en meest afgelegen gebieden van de wereld.”

Max Gove, MAF-manager