MAF vliegt meer dan 50 Cessna’s 206 over de hele wereld

Bijna een derde van de 120 MAF-vliegtuigen is van het type Cessna 206 Stationair. Begin van de jaren zestig werden door de fabrikant een kleine tienduizend toestellen afgeleverd. Veelal voor gebruik als reis- of zakenvliegtuig.

Met uitstekende korte start- en landingsprestaties is de 206 ideaal voor korte, ruige landingsbanen in de bush.

  • Feiten
    • Bemanning: 1
    • Capaciteit: 5 passagiers of 400 kg vracht
    • Lengte: 8.61 m
    • Spanwijdte: 10.97 m
    • Hoogte: 2.83 m
    • Vleugeloppervlakte: 16.3 m2
    • Gewicht: 987 kg
    • Maximaal take-off gewicht: 1633 kg
    • Motor: Lycoming IO-540-AC1A naturally aspirated air-cooled flat-six (220 kw / 300 pk)
    • Propeller: Three-bladed McCauley metal constant-speed
  • Performance/prestaties
    • Kruissnelheid: 142 kn / 262 km/u
    • Stall speed (overtrek): 55 kn / 101 km/u
    • Bereik: 1.350 km
    • Service ceiling: 15.700 ft
    • Klimsnelheid: 301 m per minuut
  • Zwaar werk

    De Cessna’s zijn op hun zware werk voorbereid door onder meer een versterkte voorruit en dito landingsgestel. Andere modificaties zijn onder meer een noodbaken, GPS, een HF-radio, driepuntsgordels voor de passagiers en een vrachtbak onder de romp.

    Standaard  kunnen er in een C206 vijf passagiers mee of 400 kilogram vracht. Dankzij de twee deuren aan de rechterzijde is het ook mogelijk een patiënt op een brancard te vervoeren.

  • Op land en water

    Hoewel de Stationairs door MAF primair als landvliegtuig worden ingezet, zijn twee van de 39 toestellen drijvervarianten voor inzet in ‘natte’ missiegebieden. De veertigste C206 is van MAF Nederland. Dat toestel valt te bewonderen tijdens de MAF Open Dagen op vliegveld Teuge en reist voor beurzen en andere evenementen door het land. Heb jij hem al een keer zien staan?

  • Bemanning: 1
  • Capaciteit: 5 passagiers of 400 kg vracht
  • Lengte: 8.61 m
  • Spanwijdte: 10.97 m
  • Hoogte: 2.83 m
  • Vleugeloppervlakte: 16.3 m2
  • Gewicht: 987 kg
  • Maximaal take-off gewicht: 1633 kg
  • Motor: Lycoming IO-540-AC1A naturally aspirated air-cooled flat-six (220 kw / 300 pk)
  • Propeller: Three-bladed McCauley metal constant-speed
  • Kruissnelheid: 142 kn / 262 km/u
  • Stall speed (overtrek): 55 kn / 101 km/u
  • Bereik: 1.350 km
  • Service ceiling: 15.700 ft
  • Klimsnelheid: 301 m per minuut

De Cessna’s zijn op hun zware werk voorbereid door onder meer een versterkte voorruit en dito landingsgestel. Andere modificaties zijn onder meer een noodbaken, GPS, een HF-radio, driepuntsgordels voor de passagiers en een vrachtbak onder de romp.

Standaard  kunnen er in een C206 vijf passagiers mee of 400 kilogram vracht. Dankzij de twee deuren aan de rechterzijde is het ook mogelijk een patiënt op een brancard te vervoeren.

Hoewel de Stationairs door MAF primair als landvliegtuig worden ingezet, zijn twee van de 39 toestellen drijvervarianten voor inzet in ‘natte’ missiegebieden. De veertigste C206 is van MAF Nederland. Dat toestel valt te bewonderen tijdens de MAF Open Dagen op vliegveld Teuge en reist voor beurzen en andere evenementen door het land. Heb jij hem al een keer zien staan?

“Deze kleine muskiet, zoals men de Cessna 206 in Afrika noemt,
kan echt overal komen. Hij heeft zich gedurende vele jaren bewezen als een ideaal vliegtuig om geïsoleerde, kleine bushstroken te bereiken met een goede lading passagiers en vracht.”

Steve Machell, MAF Kenia

Het merendeel van de Statonairs wordt aangedreven door 300 pk sterke luchtgekoelde zescilinder boxermotoren, terwijl er ook ‘turbocharged’ versies zijn. Er zijn kruissnelheden mogelijk van 225 kilometer per uur. Bij MAF kan er zo’n acht uur non-stop mee worden gevlogen dankzij twee extra brandstoftanks in de vleugeluiteinden waardoor de vleugels net iets langer zijn dan standaard.

Dat heeft nog een voordeel: betere vliegeigenschappen bij lage snelheden! Daardoor komen de STOL (Short Take-Off and Landing) eigenschappen van deze Cessna nog beter tot hun recht bij vertrek van korte, ruige en onverharde landingsbanen. En dat zijn belangrijke zaken in bijvoorbeeld bergachtig terrein met obstakels aan het einde van een baan.

Kortgeleden vierde MAF Lesotho een heugelijk moment: de achtste inspectie van “Charlie”, een Cessna 206, werd voltooid. Wat was hieraan anders dan de duizenden inspecties die dag in dag uit in de MAF-hangars worden gedaan? Deze keuring werd uitgevoerd door een volledig lokaal team. Alle technici komen uit Lesotho en zijn bij MAF begonnen als hangaarmedewerkers. In 2016 startte een programma om hen een opleiding te bieden tot gecertificeerde vliegtuigtechnici.