Cessna 208B Grand Caravan EX

Bestseller met moderne avionica

Cessna staat garant voor ‘bestsellers’. Van vrijwel ieder uitgebracht model worden er duizenden verkocht. Dat geldt ook voor de turboprop aangedreven C208 Caravan die op 9 december 1982 voor het eerst vloog en in 1985 op de markt kwam. Veertig jaar later is die Caravan nog steeds volop leverbaar waarbij medio januari 2023 de c/n 3.000 werd afgeleverd, een C208 Grand Caravan EX.  
 
Klimprestaties 
Deze, sinds 2013 verkrijgbare, EX-variant (al meer dan 675 afgeleverd!) wordt aangedreven door een 867 pk sterke Pratt & Whitney Canada PT6A-140 turbine. Deze motor is 192 pk sterker dan de PT6A-114A in de Caravan 675, C208A Cargomaster (een vrachtversie) of de Grand Caravan B. Meer motorvermogen vertaalt zich hier in een kortere startaanloop en 38% betere klimprestaties. Volgens Cessna kan een EX 406 meter per minuut klimmen, tegen 297 voor de oudere versies.  

Meer motorvermogen vertaalt zich in een kortere startaanloop en 38% betere klimprestaties. 

Snelheid 

Om veilig te kunnen starten of landen met obstakels als bomen met een hoogte van 50 ft (vijfiten meter) op ‘de kop’ van de baan, heeft een C208B voor de start 762 meter nodig en de EX 658 meter. De benodigde baanlengte voor de landing is met 560 meter vergelijkbaar voor beide vliegtuigen. Leeg weegt de EX 2.409 kg bij een maximaal startgewicht van 4.011 kg. Het toestel kan maximaal 1.447 kg lading meenemen. De kruissnelheid en het vliegbereik bleven nagenoeg gelijk: 343 km per uur bij een maximaal vliegbereik van bijna 1.690 km. Bij gecombineerd gebruik kan een deel van de vracht mee in het vrachtruim onder de romp, iets waar MAF veel gebruik van maakt.   
 
Ultramodern 
Hoewel alle MAF Caravans in de loop van de tijd vrijwel allemaal zijn omgebouwd van cockpits met analoge meters en klokken naar digitale Garmin G1000, avionica, hebben de ontwikkelingen niet stilgestaan. Daar kan in de EX Garmin‘s ultramoderne G1000 NXi avionica suite worden aangetroffen. Hier wordt alle belangrijke informatie gepresenteerd op twee grote Primary Flight Displays (PFDs). Denk hier bijvoorbeeld aan een Moving Map GPS, terreinkaarten met obstakels, weerinformatie, maar ook datalink- en satellietcommunicatie. Ook is een derde Multifunction Display (MFD) aanwezig.  
 
Vloot in Madagaskar
 
MAF’s vloot in Madagaskar telt twee SMA dieselmotor aangedreven Cessna’s van het type C182 en een C208 Caravan. Dat PT6A-114 aangedreven C208-toestel werd in 1991 gebouwd en kwam in 2004 de vloot versterken, en is dus ruim dertig jaar oud. Inmiddels is de C208 aan vervanging toe. De keuze van MAF valt op de nieuwe EX. Sterke motor, groter laadvermogen en een veelzijdiger digitaal dashboard geven een boost aan vliegen in onherbergzaam gebied.

Het nieuwe vliegtuig is een feit!

In 2024 spaarden we samen voor een nieuwe Cessna 208B Grand Caravan EX. En het is gelukt. De € 3,3 miljoen is compleet. We zijn overweldigd en dankbaar! We danken God voor Zijn genade en jou voor jouw bijdrage aan dit vliegtuig. Jij hebt letterlijk meegebouwd, 2 jaar lang. De motor, de vleugels, de stoelen, de meters in de cockpit of de popnagels, hoe groot of klein het onderdeel ook is, het is essentieel om het vliegtuig de lucht in te krijgen en Madagaskar te blijven helpen. Dank je wel!

Meer informatie over het nieuwe vliegtuig vind je hier!