0 items € 0,00

Alle projecten

Digitale Cockpit

Mongolië

Tussenstand:

0 85546
Streefbedrag: € 157.895,00
0

Steun deze actie! Klik op een bedrag.

Anders, nl.



Geef Mongolië een digitale cockpit cadeau!

Een vliegtuig met een oude cockpit – de JU-2114 in Mongolië wacht op een digitaal systeem. MAF Nederland wil dit najaar voor het Mongolië vliegtuig € 157.895 inzamelen.

Doet u mee? Met 4.000 giften van 40 euro zijn we er al.

Vermeld bij uw gift "Cockpit" of geef online!

De eerste 1.000 gevers ontvangen een MAF sleutelhanger.

Drukke tijden vliegtuigonderhoud

01 november 2017 Christine

Hoofdvliegtuigtechnicus Kees Barendse vraagt uw gebed voor alle technici die bij MAF vliegtuigonderhoud doen. In Oeganda proberen ze de vliegtuigen zo snel mogelijk weer in de lucht te krijgen, zodat mensen in Congo, Oeganda en Zuid-Soedan hulp kunnen ontvangen. Bid dat er geen ziekte of onverwachte tegenvallers zijn en materialen op tijd worden geleverd. Bid ook dat er meer vliegtuigtechnici zich geroepen weten naar een baan bij MAF in Afrika.

Digitale cockpit is geen luxe... maar pure noodzaak!

10 augustus 2017 Mark-Jan

Hoofdvliegtuigtechnicus Kees Barendse uit Oeganda is een gelukkig man. Hij heeft al drie digitale cockpits in de MAF Cessna Caravans mogen inbouwen. 

Megaklus

Het slopen van dertig metertjes en klokjes en inbouwen van een digitale cockpit, met computerpanelen is een megaklus van negen weken werk met vijf technici.

Geen nadelen
„Ik ben ontzettend blij”, vertelt Barendse. „Er kleven geen nadelen aan dit nieuwe systeem. Het vliegtuig staat minder vaak stil, is lichter en betrouwbaarder. In een digitale cockpit zitten geen draaiende delen die kunnen slijten. Dat bespaart ons veel tijd en kosten in het onderhoud.”

‘Dankzij de digitale cockpit is een botsing voorkomen!’

10 augustus 2017 Mark-Jan

Met vliegsnelheden van 200 kilometer per uur en slecht weer wil je geen botsing met een ander vliegtuig meemaken. En dat was bijna gebeurd…

Rodenburg vliegt in Zuid-Soedan
De verkeersleiding werkt hier niet met een radarsysteem 
en geeft Rodenburg onjuiste instructies voor de landing. 
Op zijn digitale scherm ziet hij dat er een ander vliegtuig 
op ramkoers ligt. Via de radio overlegt Rodenburg met de Keniaanse piloot. „Ik ga naar links, buig jij af naar rechts?” De toestellen vliegen uit elkaar en de driehoekjes op het 
scherm schuiven ook uiteen. Even later staan beide toestellen veilig op de grond. „Door dit nieuwe systeem had ik perfect in de gaten dat het niet goed zou komen”, blikt Rembrand terug op het bijna-incident. 

De digitale cockpit is een duur systeem, maar piloot 
Rodenburg zou niet meer terug willen naar de 
meters en klokjes. 

Zo helder als Glass

Veel eerder nog dan in de cockpits van grote luchtvaartmaatschappijen maakt de kleine luchtvaart al enkele jaren gebruik van computers. Ook MAF investeert in de digitalisering van de cockpits van haar vliegtuigen.  Wat is nu het grote verschil tussen de analoge en digitale cockpit?

In een standaard vliegtuig zijn twee groepen instrumenten. De snelheid-, hoogte- en stijgsnelheidsmeter meten een (verschil) in luchtdruk en zetten dit middels ingewikkelde mechanica om in een waarde van hoogte of snelheid. De andere instrumenten bepalen de stand en positie van het vliegtuig en werken met snel draaiende tollen. Een mechaniek gebaseerd op dezelfde principes als de spinners die onder de jeugd een enorme rage zijn. Alleen dan duizenden keren preciezer en exacter uiteraard.
 
Genadeloze elementen
De basistechniek van deze instrumenten dateert al van voor de Tweede Wereldoorlog. Hoewel verfijnd, zijn ze nagenoeg hetzelfde gebleven. Bewegende delen kennen uiteraard slijtage, en zeker als het gaat om instrumenten die dermate nauwkeurig en betrouwbaar moeten zijn, levert dit problemen op. Daarbij hebben de luchtdrukmeters het meest te lijden onder vochtige en stoffige milieus en dat komt veel voor in de landen waar MAF vliegt. Zand en corrosie tast de fijne mechaniek genadeloos aan. Dat gebeurt ook bij de gyro-tollen die elektrisch dan wel pneumatisch aangedreven worden. Ook hier lopen motortjes en pompen vast door zand en vocht.

Eindeloos veel voordelen
Zoals autonavigatie niet meer weg te denken is en veel voordelen heeft. Zo heeft de solid state techniek voor de vliegtuignavigatie een hoge vlucht genomen en behoren slijtage en schadeproblemen tot het verleden. Koerstollen zijn vervangen door zeer precieze sensoren die G-krachten meten, en de luchtdrukverschillen kunnen tegenwoordig digitaal worden bepaald. Alle informatie wordt in computers gebundeld en vervolgens zeer geordend weergegeven op heldere kleurenschermen.

Naast betrouwbaarheid neemt ook de veiligheid toe. Op de kleurenschermen verschijnen extra gegevens die op de klassieke instrumenten niet mogelijk waren. Zo kan de piloot op de schermen zien waar ander vliegverkeer zich bevindt, en waar de bergtoppen zijn. Ook ziet de piloot op zijn digitale snelheidsmeter hoe snel hij mag vliegen bij het actuele gewicht. Vroeger moest hij die voor elke vlucht opnieuw berekenen en in zijn hoofd onthouden. Verder kan hij de hoogte van het vliegtuig over de hele route in één oogopslag op het scherm zien. Dit verschaft hem ruim van te voren een helder beeld of hij over een bergrug heen zal kunnen klimmen of niet. 
 
21ste eeuw aan boord
MAF heeft gekozen voor schermen en computers van fabrikant Garmin, die niet groter zijn dan absoluut nodig en waarvan de modificatiekosten  relatief beperkt blijven. Besparingen op het uiterst kostbare onderhoud van de klassieke instrumenten en een toename in de vliegveiligheid, is de investering meer dan waard. Nog steeds vliegen er MAF-vliegtuigen rond met oud instrumentarium in zeer onherbergzame gebieden. Met uw steun wil MAF de techniek van de 21ste eeuw ook in deze cockpits introduceren.