0 items € 0,00

Stage lopen in Oeganda

10 februari 2020 Marleen

Voor mijn studie Luchtvaarttechniek op het Deltion College in Zwolle, ben ik afgelopen juli voor vijf maanden vertrokken naar Oeganda. Hier heb ik stage mogen lopen binnen het team dat gaat over het onderhoud van de Cessna’s die MAF opereert in Oeganda. 
 
Vanwege mijn christelijke achtergrond was ik bekend met MAF, daarnaast zijn goede kennissen van mij uitgezonden geweest door deze organisatie en vandaar dus dat, toen ik MAF zag staan op de lijst met potentiële stage-bedrijven, dat mijn interesse had. 

De keuze voor Oeganda
Het leek mij een prachtige plek om veel praktisch technische kennis op te doen en daarnaast mijn blik op de wereld te vergroten, eens ver weg te zijn van het vertrouwde en samen te werken met christenen van een compleet verschillende afkomst en cultuur. 
 
Ik heb veel goede en interessante gesprekken gehad met de HR-manager van MAF over mijn achtergrond, hoe ik sta in het geloof en mijn motivatie om een aantal maanden naar Oeganda te willen vertrekken. Nadat er vanaf Teuge en Oeganda een beslissing werd genomen en ik geschikt werd geacht stage te lopen in Oeganda, begon de voorbereiding. MAF heeft vele jaren ervaring in Oeganda en heeft mij dus heel goed kunnen klaarstomen voor mijn avontuur, door diverse trainingen en cursussen.
 


Ik kijk met enorm veel dankbaarheid en enthousiasme terug op mijn tijd bij MAF-Oeganda. Het was een periode waarin ik ontzettend veel praktische kennis op heb kunnen doen, mede dankzij het enorm fijne team in Oeganda. Ik heb elke week kunnen meelopen met het onderhoud aan de diverse vliegtuigen, met technici van over de gehele wereld. De technici daar begeleidden mij maar al te graag en hielpen mij gaandeweg het vak steeds meer te begrijpen, waardoor ik aan het eind van mijn periode al veel zelfstandig kon en mocht doen. 

Het leven buiten de stage-uren
Wat ik erg positief vond is dat MAF ook lokale studenten in dienst heeft, die hetzelfde traject doorgaan als ik heb gedaan. Zo ben je als organisatie ook extra betrokken in het land waar je gevestigd bent. 
 
Buiten werktijd om was ik veel met collega’s of andere gezinnen, die eveneens werkzaam zijn bij MAF. Hier mocht ik vaak aanschuiven voor het eten en hadden we mooie gesprekken. Onze vaste ‘prayer meeting’ was op dinsdag, dit vond ik een fijne manier om bij elkaar te komen en God te danken en te bidden. 
 
Hoewel ik er op dit moment niet zeker van ben of ik uiteindelijk ook uitgezonden wil worden door MAF, laat ik die optie zeker open staan. Mijn tijd bij MAF heeft enorm veel indruk op mij gemaakt, dat is zeker…..! 

Vliegtuigtechniek 
 

Interview met Kees Barendse, Hoofd Vliegtuigtechnicus MAF Oeganda


Wat heeft de stage bij MAF in het buitenland opgeleverd voor een stagiair en hoe was dit anders dan een stageplek in Nederland?
Gedurende de tijd die stagiaires bij ons doorbrengen nemen ze deel aan vrijwel alle onderhoudstaken die worden uitgevoerd in een MAF-hangaar. De interactie met een groot aantal verschillende nationaliteiten en het wonen en werken in een niet-Nederlandse cultuur zijn van onschatbare waarde. En de kans om van dichtbij het werk van MAF in de praktijk te kunnen zien en meemaken maken het geheel een onvergetelijke ervaring, met vaak een grote indruk op de persoon zelf.

Kunnen stagiairs echt een bijdrage aan het vliegtuigonderhoud leveren?
Het duurt meestal niet lang voordat een stagiaire daadwerkelijk waarde toevoegt aan het team. Het blijft natuurlijk een leerproces, waar goede supervisie aan moet worden gegeven, maar stagiaires voeren vrijwel alle taken uit die de andere monteurs ook uitvoeren.

Wat leer je zoal in zo'n stage?
  • Bewustwording van de hulpbehoefte van onze medemens, vanuit het Christen-zijn
  • Bevordering van de Engelse taal / welsprekendheid
  • Samenwerking en contacten met mensen van een andere cultuur
  • Enorme groei in zelfstandigheid / zelfredzaamheid in reizen, wonen en leven
  • Geloofsgroei (deelname gebedsbijeenkomsten MAF Oeganda)
  • Samen kerk zijn op locatie
  • Technisch werk: zeer divers aanbod: van plaatwerk, montage- en demontage, inspecties t/m Trouble Shooting, simulator en testrun.
  • Het meevliegen laat de student daadwerkelijk zien waar het echt om gaat!
  • Bij terugkomst is alles niet zo van zelfsprekend meer
  • Je capaciteiten daadwerkelijk mogen inzetten voor het werk in Gods Koninkrijk!
Daniël zat in het laatste studiejaar (BPV jaar) van de vierjarige opleiding Luchtvaarttechniek BOL4.